Iskun verkkokaupan tilaus- ja toimitusehdot (10.7.2015)

Ennen 10.7.2015 tehtyjen tilausten ehdot »

1. Käyttöehtojen soveltaminen ja voimassaolo

1.1 Nämä tilaus- ja toimitusehdot (jäljempänä "ehdot") ovat voimassa kaikkien henkilöiden ja Isku Koti Oy:n (jäljempänä "Isku") välisissä oikeussuhteissa, jotka ovat syntyneet henkilön ostaessa tuotteita Iskun verkkokaupasta (jäljempänä "verkkokauppa").

1.2 Näiden ehtojen lisäksi kyseisissä oikeussuhteissa sovelletaan Suomen lainsäädäntöä. Mikäli ehdot ovat ristiriidassa Suomen lain kanssa, sovelletaan Suomen lakia.

1.3 Iskulla on oikeus yksipuolisesti muuttaa, täydentää, lisätä tai poistaa ehtoja, hinnastoja sekä myytäviä tuotteita. Kyseiset muutokset tulevat voimaan siitä hetkestä lähtien, kun ne ovat julkaistu Iskun verkkokaupan internet-sivuilla.

1.4 Ehtojen otsikon alle on merkitty ehtojen voimaantulopäivämäärä. Käsillä olevaan oikeussuhteeseen sovelletaan aina niitä ehtoja, jotka ovat olleet voimassa oikeussuhteen syntymisen hetkellä.

1.5 Isku ei ole vastuussa ylivoimaisesta esteestä (force majeure) johtuvasta haitasta tai vahingosta. Ylivoimainen este on 1) seikka, joka on Iskun vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella tai 2) muu sellainen seikka tai olosuhde, jota Isku ei voi kohtuudella voittaa.

2. Rekisteröityminen ja henkilötietojen käsittely

2.1 Tuotteita voivat ostaa ja tilata vain rekisteröidyt verkkokaupan asiakkaat.

2.2 Tuotteita voivat ostaa ja tilata vain 18 vuotta täyttäneet henkilöt.

2.3 Iskulla on oikeus tallentaa rekisteröidyt tiedot ja käyttää niitä hyväksi liiketoiminnassa parhaalla katsomallaan tavalla, pois lukien kuitenkin käyttäjän rekisteröinnin yhteydessä erikseen antamat kiellot.

2.4 Rekisteröinnin yhteydessä pyydettävät tiedot ovat kaikki pakollisia, ja niiden antaminen on edellytys rekisteröinnille. Näitä ovat mm. nimi, osoite, puhelinnumero, sähköposti.

2.5 Isku ei luovuta henkilö- ja yhteystietoja konsernin ulkopuolelle pois lukien Iskun yhteistyökumppanit, jotka osallistuvat tilauksen toteuttamiseen. ks. myös Rekisteriseloste.

2.6 Asiakkaalla on oikeus muuttaa tai täydentää henkilötietoja tai vaatia Iskua poistamaan henkilötiedot rekisteristään.

2.7 Asiakas vakuuttaa, että hänen antamansa tiedot ovat totuuden mukaiset, ja hän on velvollinen pitämään tietonsa ajantasaisina. Asiakas on velvollinen korvaamaan vahingon tai haitan, joka on johtunut tietojen virheellisyydestä.

3. Tuotteet ja hinnat

3.1 Kaikki hinnat sisältävät arvonlisäveron 24 %. Hinnat eivät sisällä toimituskuluja. ks. 6.2. Maksettaessa laskulla tai erämaksulla hintaan voidaan lisätä korko, kuukausimaksu tai muu vastaava maksu, joka määrittyy maksutavan tarjoajan Lindorff Invest Oy:n (0425475-3) hinnaston mukaan.

3.2 Tuotteet myydään sillä hinnalla, joka on voimassa tuotetta tilattaessa. Jos verkkokaupassa oleva hinta on virheellinen, ja asiakas on tämän tiennyt tai hänen olisi pitänyt tämä tietää, ei Iskulla ole velvollisuutta myydä tuotetta virheelliseen hintaan.

3.3 Hinnat ovat voimassa vain verkkokaupassa. Toisaalta kaikkia tuotteita ei voi ostaa verkkokaupasta. Verkon kautta ostettavat tuotteet ovat sivustolle erikseen merkitty.

3.4 Tuotteet (esim. värit) saattavat näyttää mm. kuvaus/valotusteknisistä seikoista johtuen erilaisilta luonnossa kuin kuvissa.

3.5 Joissakin mallistoissa pienet halkeamat kuuluvat ominaisuuksiin, samoin viimeistely voi olla vanhan näköistä.

4. Tilaus

4.1 Sopimus syntyy ja tilaus ja siihen liittyvä maksuvelvollisuus tulevat asiakasta sitoviksi, kun Isku on lähettänyt tilausvahvistuksen asiakkaan antamaan sähköpostiosoitteeseen. Iskulla on oikeus peruuttaa sopimus (tilaus) seitsemän (7) päivän kuluessa tilauksen tekemisestä, mikäli se toteaa, että tilausta ei voida toimittaa ajoissa.

4.2 Tilaaminen edellyttää näiden ehtojen hyväksymistä.

4.3 Asiakkaan on noudatettava häneltä kohtuudella vaadittavaa huolellisuutta ja tarkkaavaisuutta verkkokaupassa asioidessaan.

5. Maksutavat

5.1 Maksutapoina toimivat verkkopankkimaksu, luottokortti, Lindorff lasku tai Lindorff erämaksu.

5.2 Verkkopankki- ja luottokorttimaksun välittäjänä on Paytrail Oyj, joka myös määrittelee, mitkä verkkopankit ja luottokortit ovat käytettävissä.

Laskun ja erämaksun välittäjänä toimii Lindorff Invest Oy, joka myös määrittelee maksutapaan liittyvät ehdot:

1. Maksutapakuvaus
2. Yleiset luottoehdot
3. Vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot

5.3 Isku ei käsittele tai tallenna asiakkaan maksu- tai tilitietoja. Näitä käsittelee ainoastaan Paytrail Oyj tai Lindorff Invest Oy

5.4 Mikäli haluat maksaa Visa, Visa Electron tai MasterCard-korteilla, Isku toimii ainoastaan tuotteiden ja palveluiden markkinoijana ja lisäksi toimittaa tuotteet ostajalle. Maksuihin liittyvistä reklamaatioista vastaa Paytrail Oyj. Paytrail Oyj toimii Visa, Visa Electron tai MasterCard-korteilla tehtävissä maksuissa tuotteen myyjänä ja kauppa syntyy asiakkaan ja Paytrail Oyj:n välille. Myyjän vastuulla ovat kaikki kauppaan liittyvät velvoitteet. Paytrail Oyj on myös maksun saaja.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio
7 40100 Jyväskylä
Puhelin: 0207 181830

5.5 Verkkopankkimaksamiseen liittyvän maksunvälityspalvelun toteuttaa Paytrail Oyj yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Käyttäjän kannalta palvelu toimii aivan kuten perinteinen verkkomaksaminenkin.

5.6 Maksettaessa laskulla tai erämaksulla vastaa maksuun liittyvistä reklamaatioista Lindorff Oy.

6. Toimitus

6.1 Toimitustavat ovat SmartPost, postipaketti (nouto postista), kotiinkuljetus ovelle ja kotiinkuljetus. Asiakas voi valita toimitustavan verkkokaupan tarjoamista vaihtoehdoista. Se, mitä vaihtoehtoja on käytettävissä, määräytyy seuraavien kriteerien mukaisesti:

Postipaketti: Mikäli tilauksen kokonaispaino on enimmillään 35 kg ja kaikki sen osat ovat yksittäin mitoiltaan enintään 180x80x60 cm, tilaus on noudettavissa lähimmästä postin toimipisteestä.

SmartPost: Mikäli tilauksen kokonaispaino on enimmillään 35 kg ja tilauksen mitat ovat enintään 60x36x60 cm, tilaus on noudettavissa asiakkaan valitsemasta SmartPost pakettiautomaatista.

Kotiinkuljetus ovelle: Mikäli tilauksen kokonaispaino on enimmillään 35kg ja kaikki sen osat ovat yksittäin mitoiltaan enintään 300x80x60 cm, tilaus on toimitettavissa asiakkaan kotiovelle. Ei sisäänkantoa; vain yksi kuljettaja.

Kotiinkuljetus: Mikäli tilauksen kokonaispaino ylittää 35 kg tai yksikin tilauksen osa on mitoiltaan enemmän kuin 180x80x60 cm, tilaus kuljetetaan suoraan asiakkaan kotiin. Sisältää sisäänkannon; kuljettaja ja apumies pois lukien syrjäisimmät seudut.

6.2 Toimituskulut määräytyvät toimitustavan, toimituspaikan ja tilauksen koon mukaan. Verkkokaupasta ostettuja tuotteita ei toimiteta Ahvenanmaalle, postinumeroalueelle 00190 tai ulkomaille. Lopulliset toimituskulut ilmenevät toimitustavan valinnan yhteydessä.

6.3 Toimitusaika voi riippua verkkokaupan ruuhkaisuudesta, toimituspaikasta tai muusta seikasta. Tilaukset pyritään toimittamaan n. viikon kuluessa tilauksesta. Tilaustuotteiden (ei keskusvarastotuote) toimitusaika on 2-6 viikkoa.

6.4 Kuljetustavasta riippuen asiakas saa ilmoituksen, kun tilaus on noudettavissa SmartPostista tai postin toimipisteestä tai kuljetusliike ottaa yhteyttä asiakkaaseen tilauksen toimittamiseksi. Syrjäisimmillä paikkakunnilla asiakaan tulee varautua auttamaan huonekalujen sisään kannossa.

6.5 Asiakas on velvollinen tarkistamaan tuotteen heti tuotteen vastaanotettuaan. Rikkoutuneesta tai vaurioituneesta tuotteesta tai paketista on heti pyydettävä tavarankuljettajaa tekemään vahinkoilmoitus. Tämän jälkeen on otettava viipymättä yhteys verkkokaupan asiakaspalveluun. Tuotetta ei saa antaa takaisin kuljetusyhtiölle ennen kuin asiakaspalveluun on otettu yhteyttä. Mikäli asiakkaalle on toimitettu väärä tuote tai tuote on virheellinen tai rikkoutunut, on tästä viipymättä ilmoitettava verkkokaupan asiakaspalveluun, kuitenkin ennen kuin 7 päivää on kulunut tuotteen vastaanottamisesta. Tämän jälkeen kyseisillä tuotteilla ei ole palautusoikeutta. Palauttaessa noudatetaan kohtia 7.2 – 7.7 pois lukien 14 päivän palautusoikeus, joka koskee oikeita ja ehjiä tuotteita.

Huomioithan seuraavat asiat tuotteiden toimitukseen liittyen:

  1. Tuotteiden sujuvan toimituksen takaamiseksi varmistathan, että kulkureitti on vapaa ja lattiat suojattu. Työturvallisuuden vuoksi henkilökuntamme käyttävät turvajalkineita myös sisätiloissa.
  2. Tarkistathan pakkausten lukumäärän ja kunnon ennen lähetysluettelon kuittaamista.
  3. Mikäli pakkauksia puuttuu tai on vaurioitunut, merkitse se lähetysluetteloon.
  4. Huolehdithan, että mahdolliset kierrätykseen lähtevät tuotteet on purettu ja ne ovat lähtövalmiina.
  5. Tuotteita koskeviin kysymyksiin vastaa Iskun myymälä, jossa olet asioinut.
  6. Kotijakelua koskeviin kysymyksiin antavat lisätietoja tarvittaessa Itellan asiakaspalvelu puh. 020 452 4405 ma-pe klo 8-16 email: kuljetus.isku@itella.com

7. Tilauksen peruuttaminen ja tuotteen palautus

7.1 Vahvistettu tilaus on mahdollista peruuttaa ennen kuin tuote on jätetty kuljetusliikkeen kuljetettavaksi ottamalla yhteyttä verkkokaupan asiakaspalveluun. (poikkeus ks. 7.2 2-kohta) Yhteystiedot peruuttamista varten on ilmaistu tilausvahvistuksessa.

7.2 Asiakkaalla on oikeus palauttaa käyttämätön tuote kuittia vastaan 14 päivän kuluessa tilauksen toimituksesta. Tähän aikaan ei lasketa mukaan toimituspäivää. Palautusoikeutta ei kuitenkaan ole:

1) hygieniatuotteilla pakkauksen avaamisen jälkeen. Hygieniatuotteita ovat esimerkiksi tyynyt, peitteet, patjat ja niiden suojat sekä lakanat ja tyynyliinat sekä muut näihin rinnastettavat tuotteet.

2) tuotteilla, jotka ovat erityisesti ostajan toivomuksesta valmistettu, tilattu tai muokattu. Tällaisten tuotteiden tilauksia ei voida myöskään peruuttaa, kun työn suorittaminen on ehditty aloittaa tai juuri asiakasta varten hankittavan tuotteen tai sen osan tai palvelun ostotilaus on valmistunut.

7.3 Ennen palauttamista tulee aina olla ensin yhteydessä verkkokaupan asiakaspalveluun. Asiakkaan on nimenomaisesti ilmaistava halu palauttaa tuote ja peruuttaa tilaus täyttämällä ja palauttamalla palautus-/reklamaatiolomake. Palautukseksi ei katsota pelkästään esimerkiksi tuotteen noutamatta jättämistä postista

7.4 Täytetty palautus-/reklamaatiolomake liitetään palautettavan tuotteen mukaan, ellei sitä ole toimitettu jo aikaisemmin muulla tavalla. Palautusosoite on ilmoitettu kyseisessä lomakkeessa.

7.5 Asiakkaan on pakattava palautettava tuote sen alkuperäiseen pakkaukseen ilman turhia merkintöjä, ja muutenkin huolehdittava siitä, että tuote on asianmukaisesti pakattu.

7.6 Palautusta ei katsota tehdyksi, jos palautusta koskevia ehtoja ei ole noudatettu.

7.7 Asiakas vastaa tuotteen palauttamisesta ja palauttamisesta aiheutuvista kustannuksista. Palautuskustannus pidätetään tuotteen kauppahinnasta. Tuote on palautettava 14 päivän kuluessa siitä, kun asiakas on ilmoittanut palauttamisesta.

7.8 Mikäli palautettava tuote on kulunut tai muuten menettänyt myyntiarvoaan eikä kuluminen tai myyntiarvon aleneminen johdu tuotteen normaalista kokeiluluontoisesta käytöstä, vähennetään palautettavasta summasta tuotteen arvonalentumista vastaava summa. Isku arvioi vähennettävän summan tapauskohtaisesti. Asiakkaan tulee ottaa huomioon, että arvonmuutos käyttämättömän ja käyttöönotetun tuotteen välillä voi olla merkittävä, vähintään 20 % tuotteen myyntihinnasta.

7.9 Palautus- ja peruutustapauksissa asiakkaan tuotteesta ja toimituksesta maksama summa vähennettynä palautuskustannuksilla palautetaan asiakkaan ilmoittamalle pankkitilille viimeistään 14 päivän kuluessa tilauksen peruuttamisesta. Iskulla on oikeus pidättyä rahojen palautuksesta ennen kuin asiakas on palauttanut tuotteet tai osoittanut lähettäneensä ne. Mikäli tällöin 14 päivää on ylittynyt, palautus suoritetaan ilman aiheetonta viivästystä. Iskulla on oikeus vähentää summasta mahdollista arvonalenemista vastaava rahamäärä.

Mikäli asiakas on maksanut laskulla tai erämaksulla, vastaa palautuksesta Lindorff Oy saatuaan Iskulta tiedon palautuksesta ja sen määrästä.

8. Takuu

8.1 Isku vastaa tuotteissa olevista virheistä ja puutteista normaalin kuluttajansuojalain 5:12 mukaisen yleisen virhesäännöksen mukaisesti näissä ehdoissa säädetyin poikkeuksin, kuitenkin vähintään 6 kuukautta tuotteen vastaanottamisesta.

Näiden ehtojen lisäksi sovelletaan Iskun kuluttaja-asiakkaille suunnattuja takuuehtoja.

8.2 Isku ei vastaa: a) asiakkaan aiheuttamasta tuotteen kulumisesta tai vahingoittumisesta; b) vioista, jotka ovat aiheutuneet tuotteen epäasianmukaisesta käytöstä; c) tuotteen normaalista kulumisesta, joka johtuu sen normaalista käytöstä.

8.3 Mikäli tuote on takuuta koskevien ehtojen mukaisesti virheellinen, tulee tästä ilmoittaa mahdollisimman pian verkkokaupan asiakaspalveluun. Palautus-/reklamaatiolomake ja kuvat tuotteesta virheen todistamiseksi on palautettava viimeistään 2 kuukauden kuluessa virheen havaitsemisesta tai siitä hetkestä, kun virhe olisi pitänyt havaita. Isku ei ole velvollinen korvaamaan virhettä, mikäli tätä määräaikaa ei noudateta tai jos asiakkaalla ei ole esittää kuittia tai muuta ostotodistusta tuotteen ostosta. Lisäksi edellytetään, että virhe on laadultaan sellainen, että sitä ei olisi voinut kohtuudella havaita asiakkaan tarkistaessa tuotteen tilausta vastaanotettaessa. ks. 6.5

8.4 Virheen laadusta riippuen tuote korjataan tai asiakkaalle toimitetaan uusi vastaava tuote. Hinnanalennus on mahdollista, mikäli virhettä ei voida ilman kohtuuttomia kustannuksia korjata eikä uutta vastaavaa tuotetta voida toimittaa. Isku ei ole vastuussa asiakkaalle virheestä johtuvasta välillisestä vahingosta (esim. puhtaat varallisuusvahingot). Isku vastaa vain tuotteen korvaamisesta.

9. Vastuu ja muut ehdot

9.1 Isku ei vastaa asiakkaan tekemistä mittausvirheistä, jolloin esimerkiksi kulmadivaanin osat eivät mahdu ulko-ovesta sisälle tai pitkät tuotteet eivät mahdu kääntymään eteisen kulmista. Isku ei vastaa myöskään tilanteista, jolloin tuotetta on jouduttu säilyttämään sellaisessa tilassa, esimerkiksi ulkoilmassa, että tuotteesta on saattanut esimerkiksi kastumisen takia tulla myyntikelvoton, vaikka olisikin alkuperäisessä pakkauksessaan. Tällaisissa tapauksissa Isku ei hyväksy tuotteen palauttamista, vaan tuote lähetetään takaisin asiakkaan kustannuksella.

9.2 Asiakas on velvollisia korvaamaan Iskulle sattuneen vahingon, joka on syntynyt asiakkaan rikkoessa näitä ehtoja.

9.3 Näissä ehdoissa tarkoitetussa oikeussuhteessa tapahtuneet riita-asiat ja erimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan neuvotteluteitse. Ellei sopimukseen päästä, asia voidaan saattaa kuluttajariitalautakunnan tai käräjäoikeuden ratkaistavaksi. Asiamieskuluja ei korvata, koska kuluttajaneuvonta ja kuluttajariitalautakunta tarjoavat veloituksetta apua erimielisyyksien ratkaisemiseen.